Un bun coach are nevoie de cunoştinţe conceptuale sau de competenţe (know-how)? Dar care este diferenţa? Si care sunt competenţele fundamentale de coaching?

Vă răspunde Alain Cardon, Master Certificed Coach ICF
In coaching ai nevoie de cunoştinţe conceptuale sau de competenţe?
Practicarea coachingului nu are la bază cunoştinţe dintr-un domeniu anume, ci necesită mai curând un anume know-how.
Alain Cardon, MCC
“Coaching-ul nu este un domeniu teoretic, ci mai degrabă o activitate profesională şi o meserie. Ca urmare, practicarea coachingului nu are la bază cunoştinţe dintr-un domeniu anume, ci necesită mai curând un anume know-how. Învăţarea coaching-ului se bazează aşadar mai mult pe dobândirea unor competenţe decât pe cunoaşterea unui domeniu anume sau pe acumularea unor cunoştinţe. …

Cunoştinţele conceptuale sunt relativ uşor de dobândit prin lecturi sau printr-o căutare pe Internet. Astfel de cunoştinţe pot fi rapid învăţate sau memorate. În schimb, dobândirea unui know-how necesită dobândirea prin învăţare a anumitor comportamente într-un mediu ambiant specific (cu ajutorul, bunăoară, al unor simulatoare de zbor), sau pe terenul realităţii.

Anumite competenţe (know-how) pot chiar necesita un îndelungat proces de învăţare şi fac parte din ceea ce numim câteodată „experienţa”. Altfel spus, pentru un profesionist din orice meserie, competenţele constituie un know-how care trebuie practicat multă vreme, până va deveni o obişnuinţă comportamentală. Acest lucru este valabil şi în cazul coaching-ului. …

Într-adevăr, multe persoane au nevoie de timp şi de informaţii până să înţeleagă şi să accepte că un coach nu-şi foloseşte competenţa şi know-how-ul pentru a căuta soluţii la problemele clientului, nici pentru a căuta opţiuni care să faciliteze realizarea ambiţiilor acestuia. În mod fundamental, arta coaching-ului constă în crearea unui mediu favorabil învăţării şi descoperirilor şi în care clientul îşi va rezolva propriile probleme, îşi va găsi sau îşi va dezvolta propriile mijloace de a-şi realiza ambiţiile. …

La un nivel mai profund şi dincolo de conţinut, know-how-ul prezentat mai jos poate fi mult mai util în stabilirea, dezvoltarea şi păstrarea unei bune relaţii de coaching de-a lungul întregului demers. Aceste instrumente slujesc la crearea şi la menţinerea spaţiului în care clientul va progresa în mod autonom către obiectivul dorit de el, către rezultatul scontat. … ”

Interesat? Vrei sa afli care sunt instrumentele de cmunicare folosite de un coach? Atunci fă-te comod şi citeşte articolul „Relaţia de Coaching – Instrumentele de comunicare în coaching” de Alain Cardon, Master Certified Coach.

Vrei sa devii coach şi să inveţi despre aceasta şi alte tehnici folosite in coaching? Afla mai multe despre cursul Fundamentele Coachingului care incepe in februarie in Bucureşti.

Despre Metasysteme Coaching

Alain Cardon este Master Certified Coach (MCC), International Coach Federation (I.C.F.), B.A. in Stiinte Sociale si etnologie, de la Macalester College, Minnesota, SUA. Psihologia educatiei, Universitatea Minnesota, SUA. Fost cadru didactic al Institutului Francez de Analiza Tranzactionala (I.F.A.T.), Alain Cardon este “expert” al Asociatiei pentru Progresul Managementului (APM), a publicat la Editions d’Organisation si este consultant si coach din 1976. Specialist in coaching-ul de conducator si de echipa, precum si coach in indrumarea organizatiilor internationale, multiculturale si aflate in tranzitie. Pe langa activitatea de formare de coachi, Alain Cardon desfasoara si o activitate de cercetare si aprofundare a practicii sistemice in domeniul coachingului de lider, de echipa de conducere si de intreprindere, materializata in publicarea a numeroase articole si lucrari de specialitate.
Metasysteme Coaching este o companie de consultanta ce reuneste profesiunile de coach si de consultant strategic si sistemic. Toate programele de formare si pregatire oferite de Metasysteme Coaching sunt certificate ACSTH de International Coach Federation. Apartenenta la ICF este o garantie a calitatii si a respectarii criteriilor etice si deontologice stabilite de aceasta organizatie, criterii care privesc atat coachingul individual si de lider, coachingul de echipa de conducere si de intreprindere, si cursurile de formare si pregatire.