Români din toate colțurile lumii se plâng de serviciile consulatelor și ambasadelor noastre. Fie că au nevoie de pașapoarte, certificate de naștere sau permise de conducere, oamenii susțin că platforma electronică de la M.A.E. nu a eliminat birocrația.

Ministerul spune că numărul solicitărilor în pandemie a crescut cu câteva mii pe lună și, din această cauză, au apărut întârzieri mari în eliberarea documentelor.

Un român stabilit în Germania a încercat luni în șir să obțină o programare pentru un nou pașaport, prin platforma oficială a Ministerului Afacerilor Externe, econsulat.ro. În acest timp, a circulat cu acte expirate și nu a putut veni în țară, pentru botezul copilului. Noile documente trebuiau eliberate de consulatul României la Bonn.

“Un calendar electronic, dar pe care nu efectiv găsești nicio poziție liberă. Dacă mergi acolo, ești întrebat dacă ai programare de un domn portar, și bineînțeles dacă nu ai programare, nu ai acces în interiorul clădirii. Este inadmisibil să aducem birocrația din România aici, în condițiile în care dacă mergi la o primărie a Germaniei, tu, ca cetățean român, ți se rezolva problema imediat.”

Românul a obținut noile acte după șase luni, în urma unor reclamații făcute la București, la Ministerul Afacerilor Externe.

Stabilită în Suedia, Gabriela încearcă de la sfârșitul lunii mai să facă o programare online pentru a obține certificatul de naștere al fetiței sale: “Suntem tratați foarte urât, fără respect, și nu merge să faci programări online. Până pe 31 iulie nu poți face programări, iar după 31 iulie nu îți mai arată nicio zi.”

Consulatele sunt cele care trebuie să îi sprijine pe românii din străinătate să-și obțină actele oficiale, inclusiv pe cele din țară. Fie că e vorba de titlu de călătorie, pașaport, buletin sau certificat de naștere, este nevoie de programare online pe econsulat.ro. Platforma ar trebui să evite birocrația și statul cu orele, la ghișeu … și nu să o amplifice, așa cum se întâmplă de luni bune.

Radu Mihail, senator diaspora: “Sistemul care a fost conceput cu ani în urmă nu a reușit să țînă pasul în evoluția lui cu numărul de compatrioți care locuiesc și muncesc în afară țării și la această s-a adăugat problema pandemiei care a agravat această situație. Deci programările sunt greu de obținut.”

Nu doar că sistemul este subdimensionat, însă pentru fiecare document nou este nevoie în continuare de foarte multe acte, pe care românii trebuie să le încarce online. Iar documentele nu se păstrează. Astfel că atunci când au nevoie de noi acte, românii o iau de la capăt.

Și dacă vor trei documente diferite, trebuie să facă trei programări diferite, care, rareori sunt în aceeași zi. Rău este și că informațiile despre ce hârtii sunt necesare nu sunt aduse la zi.

Un român din Marea Britanie ne-a povestit cum a făcut trei drumuri de câte 200 de kilometri până la consulatul din Londra, doar pentru că i s-au cerut alte documente decât cele pe care le-a încărcat pe econsulat.ro, după instrucțiunile de pe site.

“M-am simțit umilit de către autoritățile din țara mea. Fiica-mea la fel a spus, a spus abia aștept să-mi adun bani ca să aplic pentru cetățenia britanică, pentru că nu mai vreau să vin aici, nu mai vreau să am de-a face cu ei, niciodată. Mergând la autoritățile engleze pentru orice problemă, niciodată nu m-am simțit dat la o parte, chiar dacă sunt român, chiar dacă vorbesc engleza cu accent.”

La consulatul din Dubai, doi tineri nu s-au putut căsători în ziua în care aveau programare pe motiv că mail-ul de confirmare a fost trimis automat și nu se ia în considerare. Iar în China, consulatul din Beijing a fost închis. Românii de acolo trebuie să străbată 1200 de kilometri până la cel din Shanghai, unde lucrează un singur angajat.

Problemele cu econsulat.ro ne-au fost semnalate de români din toate colțurile lumii, disperați că nu pot veni acasă sau că stau prin străini, cu acte expirate. Am cerut un punct de vedere de la Ministerul Afacerilor Externe, care a venit după cinci zile, în scris. Iar interviul ne-a fost refuzat pe motiv că durează săptămâni până când ministrul sau un alt reprezentant al ministerului ar găsi un loc liber în agenda.

Și, în ciuda problemelor semnalate, cei de la Ministerul Afacerilor Externe susțin că platforma e-consulat “este funcțională și nu înregistrează dificultăți tehnice majore. Totodată, recent au fost efectuate lucrări tehnice de îmbunătățire a sistemului.”

Cei de la Ministerul Afacerilor Externe aruncă vină pentru aceste probleme și pe criza sanitară. În 2021, media lunară de cereri pentru pașapoarte a crescut la 37.000 față de 31.000 în 2020. Iar sistemul – de la personal până la platformă – nu a făcut față.

Pe de altă parte, doar în Uniunea Europeană, România are 73 de oficii consulare. Una dintre cele mai extinse rețele în raport cu celelalte state membre, după cum însuși Ministerul Afacerilor Externe se laudă.

Cu toate acestea, românii din străinătate nu își rezolva problemele și rămân fără acte. Iar autoritățile vin doar cu promisiuni, fără măsuri concrete.